Mire elég 3 óra? – Mennyi idő alatt lehet megtanulni úszni felnőttkorban?

Hírlevél feliratkozás

    Szóról szóra ezt a kérdést kaptam emailben – s hát nehezen tudtam rá válaszolni. Mert “hozott anyagból dolgozom”, s annyi félék vagytok: különböző előzményekkel, félelmekkel, vágyakkal, akarattal, egyéniséggel és mozgásérzékkel érkeztek. S várjátok, hogy Veletek is megtörténjen a csoda: megtanuljatok úszni – felnőtt fejjel.

    Nagy örömmel érkeztem az uszodába, szeretek felnőtteket úszni tanítani. Szeretem, mert kell hozzá az egész lényem, az elmúlt 25 év tapasztalata, teljes koncentráció, szuggesztivitás, egymásra hangolódás, közös akarat, hogy sikerüljön. Egyedül nem megy, de mi már ketten vagyunk: Te meg én. Ma éppen négyen érkeztetek Budára a Hóvirág Klubba, tudtam, nem lesz könnyű dolgom, ma több párhuzamos órát fogok vezetni egyszerre.

    Miből indulunk ki és mi a célod? Hangzik el a kérdés, nem először. S jönnek a válaszok: problémák, kételyek, szégyenlős beismerés – pedig szégyenérzetre nincs okod. S én már állítom is fel a tervet, 180 perc feszes tervét. Ennyi jut biztosan – s haladnunk kell.

    Az úszásoktatás és tanulás bizalom kérdése is – ha ez hiányzik, a tanulás is elakad. Ezt a bizalmat pillanatok alatt kell megszerezni, megszolgálni. Pedig az első feladat némi bizalmatlanságot kelt: ezt akartam? Ezért jöttem? Fogalmazod meg a kérdést. De sok idő nincs a mélázásra, a ritmus feszes, haladni akarunk.

    Felnőtt úszásoktatás

    Úszás tanulás egészségügyi okokból gyógytornász tanácsára

    Anett edzői munkája miatt szorul arra, hogy ússzon, ellene dolgozzon a mindennapok fizikai monotóniájának, az izmait ellazítsa, megnyújtsa és erősítse ahol kell. Gyorsúszásra kötelezte a gyógytornásza, ezért van itt. Sportmúlttal persze könnyű, mondhatod, de Anett már egy úszóedzőt “elfogyasztott”, a siker elmaradt, s most újra próbálkozik. Kitartó kemény csaj! Sportoló. Oké, legyen a gyorsúszás. Lépésről lépésre javítom a meglévő technika hibáit, s tudatosítom, hogy mit miért teszünk. Hiszen sportoló… Kis idő telik csak el és érti a miérteket. 3 óra alatt 3 úszásnemmel foglalkozunk. Gyorsúszás gyenge alapok tökéletesítése. Mellúszás – a számára ideális megfelelő mozgás kialakítása, levegővétel elsajátítása. Hátúszás nulláról. Óra végén az önálló gyakorlást ajánlom neki, s gratulálok, mielőtt útjára bocsátom. És boldog vagyok, mert ismét áttörtünk egy falat: neki már örömöt szerez a vízi mozgás, hiszen az úszással eddig együtt járó rossz élmények elmúltak, ha megfelelő hőmérsékletű vizet talál (mert vékony testalkatú és fázós), akkor élvezet lesz számára az úszás.

    Félelem a víztől – s annak legyőzése úszásoktatással

    László második alkalommal jött úszni tanulni hozzám. Előző alkalommal egész jól haladtunk: a mellúszást tanultuk nulláról. Ma befejezzük a technikát, megbeszéljük, mit kell még javítania. Talán egy ismétlő óra? Közben jut idő a hátúszásra is: már lebegünk, pedig ez eddig nem ment! S lassan haladunk is… Az úszás ebből áll: maradj fenn és haladj. 🙂 Lászlóval egy viszonylag általános utat jártunk be: gyerekkorában nem tanult meg úszni, félt a víztől, nem voltak barátságban. Először a vízben való mozgás és lét alapjaival foglalkoztunk, hogy csökkentsük a félelmét, itt még úszó technikáról szó sem volt. Sok fiút, férfit hátráltat a merev, görcsös mozgás a vízben, a nagy erővel végzett úszó mozdulatok. Nála is ezt kellett lehámozni, s ez viszonylag több időbe került. Hamarosan nyaralni megy a tengerhez, amit életében először igazán élvezni fog.

    Két úszásnem – három óra alatt

    Nóra nem tudom miért nem tanult meg korábban úszni, hiszen az első pillanattól kezdve szépen, harmonikusan mozgott a vízben. 3 órába belefért, hogy megtanuljuk a mellúszást levegővétellel és a hátúszást is. A mellúszás összehangolása több időt elvitt, nála ez ment nehezebben. A második óra végén láttam egy kis holtpontot, ez érthető, hiszen erős koncentrációt igényel az úszás tanulás felnőtt korban. Míg a gyerekeknél a nagy ismétlésszám ami a célhoz eljuttat, a felnőtteknél az okos tanulás segít. Hiszen meg kell érteni, hogy mit miért csinálunk s gondolatban összerendezni a mozgást. Sokan hasonlítják ezt a tanulási folyamatot az autóvezetés elsajátításához. Hiszen ott is össze kell rendezni az egyszerre végzett különböző tevékenységeket, s megfelelő sorrendben kell végrehajtani azokat: kuplung kinyom, sebességváltás, kuplung fölenged, gáz. S közben tükrök, index, kormány…

    A szorgalom és akarat segíti az úszás tanulást felnőttkorban

    Ildikó temperamentumos lány és szorgalmas. Nem kifejezetten ügyes a sportmozgások terén. Pörgős életet él, vagy ilyen az alaptermészete? Mindegy is, ő rohan a vízben is. Az ilyen embereket a vízben nagyon nehéz fékezni, pedig az úszástanuláshoz az feltétlenül szükséges. Gyors mozdulatok, erővel végzett lábtempó, darabos mozgás és kevés siker jellemezte az oktatás első felében. Aztán végre elkezdtünk lassulni – talán a fáradtság is segített. De nem állt meg. 3 órán át megállás nélkül úszott és gyakorolt. Amikor én intettem pihenésre, akkor is úszott tovább, gyakorolt megállás nélkül. Mert akarta. Meg akart tanulni úszni, tényleg, igazából. S ez az akarat, szorgalom segítette abban, hogy legyőzze a suta mozdulatokat, s kialakítsa a saját kellemes úszó stílusát. Mellúszás és hátúszás rendben, akár a gyorsúszással is folytathatjuk.

    Ma négy felnőtt megtanult úszni

    4 ember a vízben. Különböző okokból, de azonos céllal érkeztek. Délben még félelmekkel teli, délután fáradtan, de elégedetten. Ez egy sikeres nap volt. Persze nem mindenki tud 3 óra alatt megtanulni úszni, de ez sem lehetetlen. S én boldog vagyok, mert négyen úgy mennek haza, hogy legyőzték egy félelmüket. S ez erőt adhat az élet más területén is. Mert ha felnőttként képes vagy megtanulni úszni és legyőzni a víztől való félelmedet, akkor sok más nagy dologra is képes lehetsz az életben.

    BEJELENTKEZÉS