makka moda
Podiart
Online Klub
Közösség
Bemer terápia

szenior torna

Szenior tornászaim célja hogy minél tovább maradjanak fittek és egészségesek, minél hosszabban tudják ők segíteni szeretteiket és minél kevésbé szoruljanak rá ők a segítségre.

rendszeres edzések, kurzusok és online klub

KEZDŐTŐL A HALADÓIG

szenior torna

szenior torna

TOVÁBB
online torna

online torna

TOVÁBB
lábtorna kurzus

lábtorna

TOVÁBB

HASZNOS TUDNIVALÓK A SZENIOR TORNÁRÓL

Szenior torna – miért szükséges?

Előre esett fej, előre hajolt testtartás A kor előrehaladtával számos változás megy végbe szervezetünkben. A folyamatok kinél gyorsabban, kinél lassabban jelentkeznek. Ha magad elé képzelsz egy idős embert, a testtartásán erősebben vagy még csak gyengébben a következő jellegzetességeket figyelheted meg:
  • erősebb háti görbület
  • előre esett has
  • hajlott csípő
  • hajlított térdízület

A megváltozott testtartás mozgásbeli és funkcionális változásokat okoz:

  • nyaki izmok feszülése fejfájást, fülzúgást, szédülést okozhat
  • kisebb tüdőtérfogat, romló légzésfunkció, kevesebb oxigén a szervezet sejtjeinek működéséhez, lelassult anyagcsere, fáradékonyság
  • túlnyúlt izmok (hátizmok, hasizmok, farizmok) gyenge működése miatt állandó fáradtság-érzet, a helyes testtartás kialakításának és megtartásának képtelensége
  • rövidül izmok (nyak, mell, csípőzmok) mozgás-korlátozottságot, esetleg fájdalmat is okoznak
  • belső szervek összenyomott állapotban vannak, mely romló emésztést, székelési problémákat eredményezhetnek
  • gerincbántalmak, derékfájás, később végtagba sugárzó fájdalom a csigolyák rossz helyzete miatt
  • egyensúly problémák, gyakori esések a gyenge csípőizmok következtében
  • illetve gyakori botlások a rövidült csípőhorpasz, gyenge combizmok miatt, aminek szintén esés lehet a következménye.

Dolgozok én eleget a házban és a kertben – nem kell még szenior torna is nekem!

Tévedsz, elmondom miért van szükséged Neked is a szenior torna mozgásanyagára: Hétköznapjaink során bármit is teszünk, egyoldalú munkát végzünk. Ennek oka egyszerű, a szemünk az arcunkon, a fejünk elülső oldalán van. Ennek következtében minden tevékenységet magunk előtt, sokszor görnyedve végzünk. Legyen az konyhai munka, barkácsolás, kerti munka, irodai munka, kézimunka, bármi. Az állandó magunk előtt végzett munka (manipuláció) hatására a hátizmok túlnyúlnak, s elgyengülnek. A mellizmok viszont megrövidülnek. Ennek ellensúlyozására kell a mozgás, 50 felett a szenior torna.

Kinek javasoljuk a szenior tornát?

Fentiek igazolják az állítást, hogy mozogni idősebb korban is szükséges, a preventív (megelőző) szenior torna 50 év felett szinte kötelező! Sokan nem gondolnak bele hogy az idősebb korban végzett testmozgás (szenior torna) jóval nagyobb változást hoz életminőségünkben, mint a fiatalok esetében. Hiszen ennél a korosztálynál a látványos funkcióromlás megakadályozása a cél. A szenior torna gyakorlatait úgy állítjuk össze, hogy a fent idézett negatív változásokat megelőzzük illetve megállítsuk, a funkciót helyreállítsuk. A szenior torna nem öncélú, hanem funkcionális. Célja, hogy a mindennapi életünket megkönnyítsük általa, az önálló életvitelünket minél tovább fenn tudjuk tartani, magunkról (s lehetőség szerint unokáinkról is) gondoskodni tudjunk minél tovább.

A szenior torna gyógytorna?

Nem, a szenior torna preventív, tehát megelőző torna. Célja az egészséges testtartás fenntartása, az egészség-megőrzés, a betegségek, rossz testtartás kialakulásának megelőzése. Tehát azoknak javasoljuk a szenior tornát, akiknek még nincsenek jelentős elváltozásaik (pl. porckorong-sérv), hiszen annak kezelése egyénileg, gyógytornával javasolt.

Nordic walkinggal leginkább állóképességet fejlesztünk, a teremben végzett szenior tornával pedig elsősorban a törzsizmok erősítése és az ízületi mozgásterjedelem növelése a cél. Most úgy gondolod, hogy a szenior tornát nem Neked találták ki? Biztosan? Nézzük csak:

Sokan elmondtátok, hogy azért jártok szenior tornára, hogy lehetőség szerint egész életetekben fenntarthassátok az önállóságotokat, hogy ne essetek le a lábatokról és ne legyetek kiszolgáltatott helyzetben.

Az önálló életvitel fontos cél. Ugyanennyire fontos a meglévő mozgásterjedelem fenntartása vagy növelése, hogy

  • elérd a polc tetején a lekvárt
  • hogy meg tudj fésülködni önállóan
  • be tudd csatolni a melltartódat vagy megtörölni a hátad fürdés után
  • frissen állj fel a karosszékből unokád köszöntésére
  • hogy le tudj hajolni egy lepottyant gombostűért
  • fenn tudd tartani egyenes testtartásod, megelőzd az idősekre oly jellemző előrehajlott testtartást
  • fel tudj lépni a nem alacsony padlós autóbuszra is
  • ne okozzon nehézséget néhány lépcső megtétele
  • hogy egyensúlyérzékedet fejleszd vagy szinten tartsd, megakadályozva a veszélyes eséseket
  • s ha már az esés nem megakadályozható, legalább puhán landolj

Ehhez tornázni kell. Ha velünk mozogsz hétről hétre szenior tornán,

  • fenn tudod tartani egyenes tartásod
  • nem fog fájni a derekad
  • magad is le tudod vágni a lábujjaid körmét, megspórolhatod a pedikűröst…
  • megtanulsz egészségesen hajolni, emelni
  • az erősebb izmok jobban védik a gyengébb ízületeidet és csontjaidat
  • ráadásul megállíthatod a csontritkulásod
  • könnyebben fogsz belebújni a ruháidba, a kabát felvétele sem okoz gondot
  • kevesebb fáradtságodba kerül a napi feladataid ellátása és még
  • az általános közérzeted is jobb lesz

Szívesen mennék szenior tornára, de nem fogom tudni megcsinálni a feladatokat, sosem tornáztam.

Nem kell aggódnod, több csoportban szervezünk szenior torna foglalkozásokat, válassz kedvednek megfelelőt:

  • Kezdőknek Ez egy kicsit lassabb, kényelmesebb csoport, aki most csatlakozik hozzánk, annak ezt a csoportot javaslom, hiszen itt van idő megismerkedni az új mozdulatokkal, gyakorlatokkal. Várunk akkor is ha elmúltál 70 éves, esetleg vastag úszógumival érkezel, vagy bármely okból le vagy gyengülve. Ezen az órán csak ülésben (labdán vagy széken) illetve állásban végzünk feladatokat, de használunk más kézi eszközöket is.
  • Fitteknek: ők az én haladó csoportom, már nagyon ügyesek, 50-75 év közöttiek. Itt már komolyabb “mutatványok” is előfordulnak, ezek  lányok semmitől sem rettennek vissza, ülésben, állában, fekvésben vagy akár térdelőtámaszban is tornáznak, használunk különböző eszközöket és sokszor “csak” a saját testsúlyunkat.

ESZKÖZÖK, amelyeket használunk a szenior tornán:

  • fit-ball v. gimnasztikai labda
  • szék (széktorna)
  • egyensúly-pad
  • gumiszalag
  • softball
  • reflex-labda
  • kézisúlyzó
  • jóga-szalag
  • balett-rúd
  • bordásfal
  • egyéb

Milyen ruhát vigyek magammal a szenior tornára?

Könnyű póló, cicanadrág vagy tréningnadrág, váltócipő szükséges a szenior tornához.

Miért szükséges az egyensúly-érzéket fejleszteni idős korban?

Az egyensúly érzék fejlesztésére egész életünkben szükségünk van, fokozottan igaz életünk 3. harmadára. Ebben az időszakban az érzékszervek és izmok gyengülésével egyensúly rendszerünk is rosszabban funkcionál. Nagyobb az elesés veszélye, s ennek következményei sokkal súlyosabbak, mint korábban. Így az egyensúly-érzék fejlesztése minden szenior tornán hangsúlyos feladat.

Sajnos azt is nehezen vesszük tudomásul, hogy néhány nappal elmúltunk 20 évesek, s nem csak a kinézetünk változott meg, hanem testünk működése is.Vegyük figyelembe, hogy ami könnyedén ment 20-30 évvel ezelőtt, azt ma már nem valószínű, hogy ugyanolyan kecsesen és biztonságosan hajtjuk végre… A landolásról nem is beszélve! Az akrobata mutatványok ideje lejárt. A karácsony, húsvét előtti nagytakarításba vonjuk be a fiatalabb generációt! Nem feltétlen szükséges nekünk billegni a létra tetején ablakot pucolva, függönyt aggatva vagy pókokat kergetve.A felfelé néző tekintet, hátrafeszített nyak könnyen szédülést okozhat, s a magasból esés következményeiből nehezen lábalunk ki. A családnak könnyebb leszedni helyettünk a függönyt, mint hónapokig ápolni bennünket az esés következményeként.

Amit tehetünk az a megelőzés, a stabilitás növelése. S az sem titok, hogy a jó, rugalmas izomzat, sportos test ritkábban és ügyesebben esik, és persze kevésbé sérülékeny.

Szenior tornán erőt is fejlesztünk? Nem vagyok én súlyemelő!

De súlyokat mindenki emel, kezdve egy palack vagy egy karton ásványvízzel, aztán ott a kutyus vagy a kisunoka emelgetése. És persze amikor ki kell pattannunk a fotelból, mert csenget a postás, ahhoz is az erős izmok szükségesek. De beszélhetünk az inkontinenciáról is. Nem feltétlen a záróizmok ereje okoz problémát, hanem hogy lassan jutunk ki a mellékhelységig, mert már nem pattanunk olyan fürgén. A folyamat itt is megváltoztatható, az izmok ereje és a robbanékonyság ebben a korban is javítható!

És nyújtani is fogunk? Mi ez, balett-intézet vagy szenior torna?!

Igen. Az izmaink megfelelően csak akkor működnek, erőt akkor tudnak kifejteni, ha hosszuk optimális. Nem túlnyúlt és nem rövidült. Ezért a túlnyúlt izmokat erősítjük (l. fent) a rövidült izmokat pedig megnyújtjuk. Így nem csak erősebbek hanem mozgékonyabbak is leszünk. Ízületeinket izmok ölelik körül, s az ízületek működését, mozgását meghatározza az adott ízület felett áthaladó izom. Ha úgy érzed, hogy ízületed beszűkült, akkor az ottani, ízületet mozgató izmokat kell “kezelnünk”, hogy a korábbi funkció visszatérjen.

Mennyi ideig tart a szenior torna foglalkozás?

A haladókkal 45-50 percet, a kezdő csoporttal 45 percet tornázunk.

BEJELENTKEZÉS

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK…

Mozgással az ülőmunka ártalmai ellen – alsó kereszt szindróma

Egyensúly és nordic walking – esésprevenció

egyensúly torna

Senior torna – a szükséges mozgás időskorban

Őrizd meg az egyensúlyod! -elesés kockázata időskorban

egyensúly

7 tipp a kínzó derékfájás elkerülésére