makka moda
Podiart
Online Klub
Közösség
Bemer terápia

Felnőttkori lábfejdeformitások, annak okai, kezelésük

Nordic walking oktatóként és szenior trénerként fontosnak tartom a láb és a járás vizsgálatát, a használt cipő minőségét, a lábfej anatómiai képleteinek optimális szinten tartását. A hétköznapokban azonban szinte nem látok egészséges lábat, megfelelő cipőhasználatot és funkcionálisan jó járásmintát. A lábfej-deformitások korosztálytól függetlenül ma már népbetegségnek számítanak.

Számítógépes talpvizsgálat
PODIART Talpbetétek
Talpbetétek sportolóknak
Lábtorna gyakorlatok
Kinesiotape kezelés

Mivel a lábfej deformitások erős fájdalmat jelezhetnek nemcsak a láb, de térd- és csípőízületben, valamint deréktájon is, a problémát nem bagatellizálhatjuk. Ugyan az elváltozások egy részét a cipő „fedi”, nézzünk utána, hogy is van a lábunk. Kérd ki szakember tanácsát a megfelelő kezelés kérdésében, s végezz rendszeresen lábfejtornát!

4 jótanács a lábfej-deformitások elkerülésére:

  • Végezzünk rendszeres lábfejtornát, hiszen a cipőviseléstől ellustult lábfej célirányos mozgatása, az izmok erősítése és nyújtása folyamatos feladatunk, más mozgásformával nem helyettesíthető!

  • Válasszunk megfelelő lábbelit, kerüljük a szűk lábfejű, hegyes orrú, túl magas vagy esetleg teljesen lapos sarkú cipők viselését. Ha mégis erre kényszerülünk, legyen nálunk kényelmes váltócipő, hogy amikor megtehetjük, lecseréljük kényelmetlen lábbelinket egészségesre.

  • Időről időre ellenőriztessük lábunkat ortopéd műszerésszel,  ortopéd szakorvossal. A talpbetétek ideális esetben egyedileg készülnek. Fontos tudni, hogy a betéteknek is van kihordási idejük. Évente, 2 évente cserélnünk kell azokat, mert a szivacsos szerkezet a viselés következtében ellapul, s feladatát már nem látja el megfelelőképpen. Ennyi idő alatt azonban a lábboltozatunkban is történhet változás, amit a betétekkel követni érdemes.

  • Szükség esetén és orvossal, szakemberrel egyeztetve válasszunk és használjunk olyan cipőben is hordható gyógyászati segédeszközöket, melyek a mindennapjainkat megkönnyítik, a kialakult elváltozások mértékét csökkentik és további romlást megállítják vagy lassítják.

Anatómiai alapok – a talp boltozatai, a lábfej statikája

bonyolult szerkezet a láb, 26 csont alkotja

bonyolult szerkezet a láb, 26 csont alkotja

A törzsfejlődés során az emberi láb a felegyenesedés következtében álló és járó szervvé alakult. Kis területen viseli az egész test súlyát, tartja azt egyensúlyban, rugózza ki és segíti az egyenetlen talajjal való érintkezést, tompítja az ütközést.

A talp és a láb mozgatását egy igen összetett mozgatórendszer teszi lehetővé, melynek tagjai az

  • önálló mozgásra nem képes csontok (26 db),
  • a csontok érintkezésénél lévő ízületek, ahol a mozgás, elmozdulás végbemehet (33 db),
  • az ízületeket áthidaló és annak stabilitását biztosító szalagok (170 db),
  • és a mozgást létrehozó izmok.

A lábfej részei

  • előláb v. lábujjak
  • lábközép
  • lábtő v. láb hátsó része.

A láb statikája

harántboltozat, hosszaboltozat
haránt és hosszboltozatok

A lábnak sajátos statikával kell rendelkeznie, különben a terhelést nem bírná el. A láb kettős boltozattal rendelkezik. Az egyik a hosszboltozat, a másik a mediális (belső) és laterális (külső) haránt-boltozat. A hosszanti boltozat a sarokcsonttól a lábujjak lábközép-csontjainak végéig húzódik, legmagasabb íve a II. lábujj lábközép-csontjainak vonalába esik. A haránt-boltozat az ékcsont és lábközép-csontok területén a legkifejezettebb. Ezen boltozatos szerkezet miatt állásban a láb 3 ponton támaszkodik a talajra:

  • elöl belül az öregujj lábközépcsontjának fejecse (1. MTP ízület)
  • elöl kívül a kisujj lábközépcsontjának fejecse (5. MTP ízület)
  • hátul a sarokcsont gumója

A lábboltozat fenntartását a talpon levő rendkívül erős és feszes szalagok, izmok és a talpi fascia v. kötőszövet biztosítják. A talp statikájának megváltozása a boltozatok csökkenését eredményezi.

Az elmúlt pár héten ingyenes talpvizsgálaton kb. 50-60 lábat néztem meg podoszkóppal és manuálisan egyaránt. Alanyaim kamaszok illetve középkorú vagy idősebb felnőttek voltak. A vizsgáltak körében nem volt olyan akinek ne lett volna csökkent mértékű a haránt vagy hosszboltozata. Legtöbb esetben mindkét boltozat megsüllyedt, a láb statikája megváltozott.

Lúdtalp (pes planus)

A hosszanti boltozat süllyedésével lapos láb azaz lúdtalp alakul ki. Ekkor a megnyúlt szalagok és gyengült izmok miatt a láb boltozata lesüllyed. Megkülönböztetünk rugalmas és rigid lúdtalpat. Rugalmas lúdtalp esetén a mediális hosszboltozat csak állás közben lapul el. Rigid lúdtalp esetén a mediális hosszanti boltozat terhelt és terheletlen helyzetben is hiányzik.

A hosszboltozat süllyedés/lúdtalp tünetei:

lelapult mediális (belső) hosszboltozat, tartós állás esetén fáradékonyság, égő érzés, fájdalom a sarok, talp, belboka területén, mely kisugározhat a lábszárba, combba, csípő, deréktájra is.

A lúdtalp kialakulásának okai:

A kialakulásban nem elhanyagolható az örökletes tényező, de hát ugye a genetika nem “determinál” csak hajlamosít. A lábfej-deformitás kialakulásához egyéb tényezők is szükségesek, például a laza szalagok, általános ízületi lazaság, elégtelen izomműködés, gyenge izmok. A túlsúly többlet terhet ró a statikáért felelős izmokra, így az elhízás, hirtelen növekedés is lúdtalp kialakulásához vezethet. Nagyon gyakori már a gyerekek körében is a nem megfelelő talpkiképzésű cipő viselése vagy sima talajon mezítláb járás, ez is meghatározó tényező.

A hosszboltozat-süllyedés megelőzése:

  • leginkább gyerekkorban, korai lábra állítás, hosszas baba-járatás elkerülésével lehetséges

    megfelelő támaszt nyújtó, esetleg magas szárú lábbeli viselése,

  • lábfejtorna.

Jó szívvel ajánlom lábtorna gyakorlataimat, melynek elkészült már kártya változata is. Ezeken a tornakártyákon leírva és fotózva is megtalálod a gyakorlatokat. A tornakártyák használata egyszerű, bármikor és bárhol elővehetőek, elvégezhetőek a napi feladatok.

A lúdtalp következményei:

A lesüllyedt hosszboltozat miatt a belboka megsüllyed, folyamatos feszülést okozva a szalagokban, izmokban – ez fájdalommal, fáradtságérzettel jár. A megsüllyedt ív miatt a térd és a combcsont feje befelé fordul, a medence előre dől, az ágyéki gerincszakasz lordózisa kifejezettebbé válik, ami porckorong és/vagy kisízületi degenerációhoz vezethet, ismét fájdalmat generálva. Sokszor az egyéb testtájékokon, magasabban fekvő ízületeknél jelentkezik a probléma és sokan nem is gondolnak arra, hogy a gondok okozója a lúdtalp.

Kezelése:

A diagnózis megállapítása orvosi feladat, aki szükség szerint rtg. felvételt készít. A kezelést gyógytornász, edző végzi.

  • rendszeres lábtorna végzése
  • izomlazítás, fascialazítás, kinesiotape használata,
  • túlsúly, fokozott terhelés csökkentése
  • egyedileg készített lúdtalpbetét, aszimmetrikus sarokemelő használata

Harántboltozat süllyedés (pes transversoplanus)

lábközépcsontok helyzete normál és ellapult harántboltozatnállábközépcsontok helyzete normál és ellapult harántboltozatnál

A harántboltozat süllyedése a lábközép-csontok fejecsének egymástól való eltávolodását jelenti, többnyire felnőtt korban alakul ki.

Harántsüllyedés tünetei:

  • a lábfej legyezőszerűen kiszélesedik, elterül,
  • a lábközép-csontokat összekötő szalagok megnyúlnak, a csontok eltávolodnak egymástól,
  • a 2. és 3. lábközép-csontok fejecse erőteljesebben nyomódik a talajra, ennek következtében bőrkeményedés alakul ki a talpon ezen a területen,
  • fájdalom, égető érzés a talp elülső részén.

Kialakulásának oka:

  • öröklött genetikai hajlam,
  • túlzott megerőltetés, melynek hatására a szalagok túlnyúlnak, az izmok gyengülnek.

Ilyen túlerőltetés lehet a magas sarkú cipő viselése, a túlsúly, a meg nem erősített izmokkal végzett túlzott, tartós megterhelés: állómunka, hirtelen növekedés kamaszkorban, hirtelen súlynövekedés.

A harántboltozat süllyedés következményei:

A harántboltozat süllyedés idővel más lábfej-deformításokat is magával hoz, gyakran alakul ki következményként kalapácsujj vagy bütyök, esetleg kalapácsujj és bütyök együtt is megjelenhet. Ezek olyan kellemetlen eltérések, melyek megnehezítik a kényelmes cipő vásárlását, a cipő viselését. A deformálódott ízületi fejeket nyomja, dörzsöli a nem elég széles felsőrésszel kialakított lábbeli. Ezeken a pontokon, bőrkeményedés, tyúkszem, gyulladás és fájdalom alakul ki.

Megelőzése:

Mint annyi más esetben, itt is a megelőzésre kellene a hangsúlyt fektetni, hiszen a kialakult

lábfejtorna

Miért olyan lényeges a lábtorna hiszen mozog a lábam eleget gyaloglás közben is?

Sajnos a civilizált életmóddal együtt járó állandó cipőviselés hatással van a lábfej izmaira is. A cipő a lábfej mozgatását korlátozza, az izmok mozgását akadályozza. Mozgás hiányában pedig az izmok elgyengülnek. A gyengült izomzat és az ezzel párhuzamosan túlnyúló szalagok pedig nem képesek a csontokat az ideális helyzetükben fixálni. Ha már a cipő lekerül végre a lábunkról, szánjunk néhány percet a boka, láb és lábujjak átmozgatására. A lábunkra egész életünkben szükségünk van, törődjünk vele minden nap!

A harántboltozat süllyedés kezelése:

A deformitás-típus meghatározása szakorvosi feladat, ortopéd orvos kompetenciája. A kezelése megfelelő cipő és harántemelő talpbetét viselésével megkezdhető, mely a fájdalom, égető érzés megszüntetésében hatékony, a boltozat visszaállításában segít. Szükséges talptorna, lábfejtorna feladatok rendszeres végzése.

  1. Széken ülünk, egyenes háttal, térdünket derékszögben hajlítva a talp mezítláb lábfejtornatámaszkodik a talajon. A lábujjakkal erőteljesen bekarmolunk, a nagylábujj és a sarok között egy alagutat képezünk, néhány másodpercig megtartjuk, majd kisimítjuk a talpat a talajon, terpesztjük a lábujjakat.
  2. 15-20x ismételjük. Lehet úgy is gyakorolni, hogy 10-20 másodpercig nem lazítunk, hanem egyre jobban “ökölbe szorítjuk” a lábunkat.
    Tipp: a lábujjakkal bekarmolást úgy is gyakorolhatjuk, hogy egy ceruzát, kislabdát, kavicsot próbálunk meg felemelni a talajról a lábujjakkal és megtartani 10-20 másodpercig.
  3. Az előző mozdulatot végrehajtva előre araszolunk a talajon, majd vissza, 5x haladunk előre és hátra

Lábfejtorna kurzus – tanuljuk meg együtt a lábfejtorna gyakorlatait! Közel 60 gyakorlat elsajátítása lábad egészsége érdekében.

Kalapácsujj (digitus malleus)

lábfej deformitások
kalapácsujj

Leggyakrabban a 2. és 3. lábujjon kialakuló deformitás, ami azonban a nagylábujj kivételével bármelyik lábbujjon előfordulhat. Egyszerre akár mindkét lábon kialakulhat. Az érintett lábujj „V” alakot vesz fel, az alapperc kiemelkedik, a középperc pedig lesüllyed, kalapácsformát idézve. Oka a hajlító és feszítő izmok egyensúlyának megbomlása.

Kalapácsujj tünetei:

A deformált lábujj kiemelkedése miatt a lábujj legmagasabb pontján bőrkeményedés lesz, a cipő viselése fájdalmat, irritációt okoz. Égő érzés, bőrpír, gyulladás, kisebesedés. Az érintett ízületnél mozgásbeszűkülés, merevség alakul ki.

Keletkezésének okai:

járás tűsarokbanjárás tűsarokban

Ha az ujjak sokáig hajlított helyzetben vannak, a középpercet hajlító izmok megrövidülnek, míg az alappercet feszítők túlnyúlnak, az  izom-diszbalansz állandósul.

  • szűk lábfejű, magas sarkú cipő viselése
  • szükségesnél rövidebb cipő hordása
  • láb haránt és hosszboltozatának csökkenése

Megelőzése:

Kalapácsujj kezelése:Kényelmes, gömbölyű orrú, a lábfej és az ujjak magas sarkú cipő viselésével a kalapácsujj kialakulása elkerülhető. Olyan cipőt hordjunk, mely a lábujjakat nem nyomja össze. Sajnos a női cipődivatot nem az ortopéd orvosok diktálják. 🙂 Így a kalapácsujj is leginkább a hölgyek lábfej-deformitása. Használjunk

az egészséges cipő orra gömbölyű

az egészséges cipő orra gömbölyű

harántboltozat-emelőt ha szükséges és mindenképpen végezzünk lábfejtornát.

A kalapácsujj kialakulását leginkább a lábfej természetes állásának felborulása okozza. Ezért érdemes odafigyelnie a megfelelő cipők viselésére, és a lábfej tornáztatására is. Ennek során a lábboltozatot tartó izmokat érdemes mozgatni. A lábfejét tornáztató és a lábujjait megmozgató gyakorlatok megerősítik a boltozatot tartó izmokat. Fontos hangsúlyozni, hogy a kisebb deformitást mindig könnyebb kezelni, mint a komolyabbat. Ezért egyrészt figyeljünk oda a megelőzésre, másrészt ha már pici elváltozás jelentkezik, mihamarabb forduljunk szakemberhez, ortopéd orvoshoz.

Korai stádiumában, amikor a mobilitás még megtartott, tehát a lábujjak nem merevek, torna, célirányos nyújtás és erősítés javasolt. Megfelelő cipő kiválasztása nagyon fontos. Speciális gyógyászati segédeszközök is javíthatnak az állapoton. Ha azonban már kialakultak a kontraktúrák, nincs mobilitás és a fent leírtak nem segítenek, műtéti beavatkozásra lehet szükség.

Ki kell emelni, hogy a probléma megoldása a műtét elvégzésével még nem teljes. A műtéti eredmények fenntartása érdekében a lábtorna végzése előírás, a kalapácsujj ugyanis kiújulhat. Tehát ismét rendszeresen végzett speciális lábfejtornára lesz szükségünk.

Rendszeresen járok tornára és nordic walkingozni. Az nem elég?

Ehhez a hagyományos tornák nem elegendők, mert a boltozatért felelős izmokat nem dolgoztatják meg. Már említettem, hogy a cipőkben, ha mégoly kényelmesek is, a lábujjak, a lábfej mozgása akadályozott. Tehát csüccs le, vedd le a cipőd és a fuszeklit! A lábfejtornát mindig cipő és zokni nélkül végezzük, hogy semmi külső tényező ne akadályozza a lábujjak szabad mozgását.

Bütyök (hallux valgus)

lábujj és lábközép-csontok helyzete

A bütyök a nagylábujj kellemetlen és fájdalmas deformitása. A lábboltozat ellapulás következtében a lábfej kiszélesedik. A lábujj alappercét azonban a rajta tapadó izmok kifelé húzzák, így a lábujj a többi ujj irányába elhajlik, súlyos esetben akár a 2. ujj alá görbül. Az alapperc mediális oldalon kitüremkedik, csontkinövés is létrejöhet rajta. A bőrön gyulladás, irritáció jöhet létre, nem kis fájdalmat keltve ezzel.

Bütyök tünetei:

Az első lábujj kifelé dől, belső oldalán duzzanat, bőrpír, gyulladás, esetleg kisebesedés jelentkezik.

Kialakulásának okai:

  • örökletes tényezők is szerepet játszhatnak a megjelenésében, ami a megelőzéssel azonban megakadályozható vagy késleltethető
  • harántboltozat süllyedése miatt megváltozott lábfej statika, csontok eltávolodása  és lesüllyedése, lábfej szélesedése
  • nem megfelelő cipő viselése: szűk lábfej, hegyes orr, magas sarok mind-mind elősegítik a bütykös láb kialakulását
  • álló munkavégzés.

Hallux valgus megelőzése:

Már a legelső tünetek megjelenésétől foglalkozni kell a bütyökkel, mivel megfelelő kezeléssel a deformitás kialakulása, növekedése lassítható.

  • megfelelő cipő, talpbetét, szükség esetén ortopéd cipő viselése
  • lábfejtorna a láb statikájának rendezése, a deformitás előrehaladásának lassítása érdekében: izmok erősítése és nyújtása

Kezelése:

  • megfelelő cipő, talpbetét, szükség esetén ortopéd cipő viselése
  • lábfejtorna a láb statikájának rendezése, a deformitás előrehaladásának lassítása érdekében
  • gyógyászati segédeszköz viselése
  • műtét
  • műtét után ismét lábtorna!
fájdalmas terület

Talpi fascia gyulladása (plantar fasciitis)

Deformitással nem járó, de kellemetlen állapot, ami szintén saroktáji fájdalmat okoz, egyik leggyakoribb probléma. A harántboltozat süllyedése miatt a talpi fascia megfeszül, a sarokcsonton a tapadási pontjánál steril gyulladást hoz létre. Ha hosszú ideig fennáll, a csontfelszínen mészlerakódás keletkezhet, előidézve a következőként leírt problémát, a talpi sarkantyút.

Tünetei:

Fájdalom, áramütés-szerű nyilallás, indítási fájdalom a sarokcsont talpi oldalának belső-elülső részénél. Innen ered ugyanis az a talpi bőnye vagy kötőszövet, mely a sarokcsontot a lábujjakkal köti össze. Égő érzés, mely idegi eredetű lehet (orvoshoz fordulni!)

Plantar fasciitis kialakulásának okai:

  • lábboltozat süllyedése, azaz lúdtalp,
  • sport, állómunka, túlsúly okozta fokozott igénybevétel, esetleg mikrotrauma,
  • feszes vádli izomzat
  • esetleg új, sarok nélküli lapos cipő viselése

Megelőzése:

  • megfelelő talp- és felsőrész-kiképzésű, nem teljesen lapos cipő viselése,
  • lábboltozat megtartása vagy megváltozott boltozat helyreállítása talpbetéttel, lábfejtornával.

Kezelési lehetőségek:

  • terhelés átmeneti csökkentése, túlsúly csökkentése,
  • hűtés, fájdalomcsillapítás,
  • talpi fascia lazítása tarkóig,
  • gastrocnemiusok lazítása (soleus), talpi kisizmok nyújtása
  • megfelelő cipő viselése,
  • kineziotape
  • speciális talpbetétet készítünk, melynek viselése azonnali javulást eredményez.  Jelentkezz!

Sarkantyú

Talpi sarkantyú

Sarkantyú, azaz csontkinövés a sarokcsont talpi felszínén (exostosis calcanei) vagy hátsó részén (Haglund exostosis) alakul ki, ott, ahol a csonthártya és a kötőszövet találkozik. Fokozott (rossz) terhelés, esetleg izomrövidülés, izomdiszballansz, megváltozott lábstatika okozta nagyobb húzás miatt irritáció alakul ki, a csonthártya gyulladásba jön, csontkinövés keletkezik.

Tünetei:

Talpi sarkantyú esetén kisebb szemmel látható dudor a talpon, ami nyomásra fájdalmat jelez. Indítási fájdalom (reggel felkeléskor, első pár lépés megtételénél, mely utána kissé enyhül), fájdalom, lüktetés akár éjszaka is.

Haglund sarkantyú

Haglund sarkantyú esetén a cipő kérge bántja a sarok hátsó részét, ami ettől kipirosodik, megduzzad, begyullad, fájdalmassá válik.

Kialakulásának oka mindkét esetben a rossz terhelés, ami gyengült izmok esetén akár állómunka is lehet, de kiválthatja nagyon lapos cipő, lábboltozat süllyedése.

Megelőzése:

  • megfelelő talp- és felsőrész-kiképzésű, nem teljesen lapos cipő viselése,
  • lábboltozat megtartása vagy megváltozott boltozat helyreállítása talpbetéttel, lábfejtornával.

Kezelése:

A diagnózis felállítása orvosi feladat. A terápia pihentetés, gyulladáscsökkentés. Ha ennek hatására sem csökkennek a tünetek, szakorvos ismételt felkeresése javasolt. A kezelés részét képezheti lökéshullám-terápia, fascialazító masszázs, stretching, jegelés, kineziotape, Talpi sarkantyú esetében speciális talpbetétet készítünk, melynek viselése azonnali javulást eredményez.  Jelentkezz!

Lábfejtorna a bajok megelőzésére

Mint látjuk, a fent felsorolt láb-problémák és deformitások közös gyökere a lábboltozat(ok) ellapulása, ezzel együtt a láb statikájának megváltozása, illetve a nem megfelelő cipő viselése. Vigyázzuk hát lábunkat, hiszen egész életünkben szükségünk van rá:

Csoportos megrendelés esetén házhoz megyünk!

Szolgáltatásaim:

Mikor? Hol?

  • Budapest 17. kerület 517.u.25.

  • egyéni időpont-egyeztetéssel a Naptár beosztása szerint

  • egyedi talpbetét: 12000.-, sportbetét: 18000.- (futó, túra, kerékpáros, tenisz és foci)
    Vizsgálat és tanácsadás 3000.-Ft (ha nincs betétrendelés)

  • talptorna (kurzus, online, kártya) kinesiotape felhelyezés

  • szűrés jelleggel mindenkinek

BEJELENTKEZÉS