makka moda
Podiart
Online Klub
Közösség
Bemer terápia

Mellúszás emelt fejjel – káros az egészségre

Nem tanítok emelt fejjel úszni! Azértse!

A minap az alábbi kéréssel keresett meg egy anyuka:

Kérlek tanítsd meg a gyerekemet emelt fejjel úszni! Nem szeretném, hogy mindenféle vízbe belemártsa az arcát. A tengervíz csípi a szemét, a medencevíz koszos. Emelt fejjel a víz nem megy a szájába, sokkal biztonságosabb lesz számára.

Nem tanítok emelt fejjel úszni! Azértse!

Ugyan a kérés furcsának, mondhatni viccesnek tűnik, azonban ha figyelembe vesszük, hogy milyen sokan úsznak (leginkább mellúszásban) emelt fejjel minden áldott nap uszodáinkban, akkor jogosnak tűnik e cikk megírása. Hátha nem mindenkinek egyértelmű, hogy én miért nem tanítok emelt fejjel úszni.

Mellúszás emelt fejjel – hogy ne ázzon el a frizurám!

Persze ahhoz, hogy ezt ilyen határozottan állítsam, néhány évet a medence szélén kellett töltenem. Már kezdő oktatóként is rendszeresen találkoztam ehhez hasonló kéréssel a felnőttek úszásoktatásánál. Ott még indokként felmerült a hölgyek frizurájának megőrzése is. Mivel pályát kezdő fiatalként nem volt akkora önbizalmam, hogy ellent mondjak a kedves vendégnek, hát próbálkoztunk “hattyúnyakat növeszteni”. Ma már ilyet véletlenül sem teszek felnőtt úszásoktatáson. Nálam nincs mellúszás emelt fejjel!

A fotel kényelme is lehet előnyös a gerincednek…

Soha nem illetem kritikával az uszodába járó úszóvendégeket. Örülök, hogy sportolnak, tesznek önmagukért. No meg úgysem látok túl a pályán, amin oktatok. Az emelt fejjel úszókról mégis úgy gondolom, otthon is maradhatott volna, a tévé előtt ülve egy kényelmes fotelben lehet hogy nem árt ennyit a gerincének, mint amennyit árt a mellúszás emelt fejjel stílus a medencében.

Vízfekvés és libikóka

Tudni kell, hogy a szabályos és könnyed úszás alapja az optimális vízfekvés. Testünk úszás közben leginkább egy libikókához, azaz mérleghintához hasonlítható. A mérleghinta két végeként most képzeljük el az úszó fejét és a csípőjét. Gyermekkori libikókázásunkból emlékszünk a lényegre: ha az egyik végén ülő hintázó felemelkedik, a másik lesüllyed, majd fordítva. A vízben mindez úgy néz ki: ha emelem a fejem, lesüllyed a csípőm.

Az úszás legideálisabb testhelyzete a fekvő, (közel) vízszintes helyzet. Ha ez nem valósul meg, sokkal több energia szükséges a fennmaradáshoz és az előrehaladáshoz egyaránt. Nagyobb az ellenállásunk, nagyobb víztömeget kell magunk előtt “tolnunk” az előrejutás érdekében. Ismét egy érv a “mellúszás emelt fejjel” ellen. Mi szól még mellette?

Gerincvédelem úszás közben

Gyorsan nézzük meg, mi történik a gerincoszlopunkkal ebben az emelt fejes úszó testtartásban! A gerincünk a látszat ellenére nem “egyenes”, két erőteljes hátra hajlítás figyelhető meg. Az egyik a nyaki szakaszon, a másik pedig az ágyéki gerincszakaszon történik. Pont ez a két szakasz az, melyek erőteljesen igénybe vannak véve, nagy a terhelésük. Orvosaink az úszást felnőtteknek legtöbbször e két szakasz megviselt volta miatt javasolják. Azonban ha a helytelen – emelt fejjel kivitelezett – úszás technikával úszik az illető, akkor a szükséges pozitív hatást nem éri el. Sőt, tovább ront a helyzetén.

Légzés szabályozása úszás közben

Az úszás az a sport, melynél a légzés szabályozása leginkább meghatározott. Persze ez is csak akkor igaz állítás, ha megtanuljuk a helyes légzéstechnikát – természetesen a vízbe behajtott fejjel. A helyes légzés megtanulása nem vesz sok időt igénybe, mi több, hamar rájövünk, hogy nem is olyan körülményes, kényelmetlen és félelmetes behajtani a fejünket a vízbe, mint azt előtte gondoljuk. Ezt a problémát kb 10-20 perc alatt szoktuk rendezni a tanfolyam legelső fél órájában.

Kiiszom a medencét?

Ha elsajátítjuk a helyes légzéstechnikát, minimálisra csökken annak az esély, hogy a víz az orrunkba vagy a szánkba kerüljön, amitől a leginkább tart minden kezdő vagy kevésbé gyakorlott úszó. Tehát válaszom az anyukának és minden hasonló cipőben járónak: attól, hogy a fejünk a vízben van, nem fogjuk kiinni a medencét. A szabályozott levegővétel minimálisra csökkenti az esélyét annak, hogy vizet nyeljünk. Emelt fejjel a tengeren, élővízben hamar szembe moshat egy hullám, no az tényleg kellemetlen.

Láss a vízben is! Miért szükséges a megfelelő úszószemüveg?

Nem tértem ki arra az alapvető dologra, hogy mi úszószemüvegben úszunk. Nem tudom megérteni azon oktatóink álláspontját, akik tanulóikat szemüveg nélkül oktatják, legyen az gyermek vagy felnőtt. Alapvető szükségletünk az élet minden területén a tájékozódás képessége. Úszószemüveg nélkül még nyitott szemmel sem tudunk megfelelően tájékozódni, nem beszélve arról, hogy ilyenkor szemüveg nélkül reflex-szerűen csukjuk be a szemünket – sokan még úszószemüveg használata esetén is… Túlzott bizonytalansági tényezőnek tartom, egy olyan helyzetben, amikor amúgy is tele vagyunk bizonytalansággal, félelmekkel. Amíg futni nyitott szemmel futunk, erős napsütés, nyáron bogarak, stb. esetén szemünket szemüveggel végjük a szabadtéri sportolások közben, addig az úszók felszerelésének elengedhetetlen része az illető arcához, szemgödréhez megfelelően illeszkedő úszószemüveg is.

Fülembe megy a víz! – de ki is jön onnan

Vannak sokan, akik a fülüket féltik a víztől, ezért nem szeretik a fejüket a vízbe hajtani. A fül felépítéséből következik, hogy a víz csak a külső hallójáratba juthat be, melyet belülről a dobhártya határolja. Ez egy “zsákutca” a víz számára, ahol bement ott ki is kell jönnie, s onnét ki is jön. Van, akinek ez kellemetlen vagy inkább furcsa érzés. Véleményem szerint ez az érzés megszokható, a későbbiekben már egyáltalán nem zavaró. Azonban ha valakinek ez mégis kényelmetlen, használjon füldugót!

Az úszás prevenció és rehabilitáció

További érvem még a vízbe behajtott fejjel való úszás mellett, hogy ez egy fantasztikus gerinckímélő, prevenciós és rehabilitációs mozgásforma – még mellúszásban is. Megfelelő technikával való úszás közben a gerinc elnyújtózik,  a gravitáció nem hat rá, így a csigolyák közötti rés mérete növekszik lehetőséget biztosítva a porckorongok számára arra, hogy folyadékkal telítődjenek. A porckorongok ugyanis a közvetlen környezetükből (természetesen itt nem a medencét kell érteni) szívják magukba a folyadékot – ha elég hely van arra a csigolyák között, hogy telődjenek… Itt a gravitáció hiányában erre van lehetőség. (behajtott fejjel…)

Ma mélyebb a víz! – tessék?

Eleinte nem értettem azokat az alacsony tanítványaimat, akik napról napra jöttek hozzám úszásoktatásra. A 2. órától kezdve, többször megjegyezték: ma mélyebb a víz! A 150 cm-es vízmélység eléggé fix a mi uszodánkban. A medence alja nem változik, a medence tetején pedig kifolyik a víz – mint minden feszített víztükrű, vízforgatós medencénél. Tehát a víz mélysége biztosan nem változott tegnap óta. Mi változhatott akkor mégis? Csak a testhossz változhatott.

Az egyetlen magyarázat a következő lehet: Hozzám este érkeznek ezek a “növendékek”, az egész nap nyűgjét vállukon cipelve, már picit “megroggyanva”. A vízben végzett mozgás hatására azonban a fent leírt módon a csigolyarések növekedésével és a porckorongok vízzel való feltöltődése révén megnyúlnak, 1-2 centiben is kifejezhető módon. Egy alacsonyabb tanítvány, akinek szinte pipiskednie kell, hogy leérjen a lába a medence alján, ezt a pici különbséget észleli. Hihetetlen, de igaz. Régóta tervezem, hogy centit ragasztok a medencetér falára mókás és hihetetlennek tűnő állításom igazolására.

Előre haladás kevesebb energiával – ússz vízbe hajtott fejjel!

Amikor tanítványaimtól megkérdezem, mi a céljuk az úszástanulással, többen így nyilatkoznak: tudok úszni, csak nagyon elfáradok. Ilyenkor már a medence szélén álló tanítvány mozgását látom lelki szemeim előtt: az esetek 90%-ban a probléma az emelt fejjel történő úszás. Ilyenkor ugyanis kénytelenek vagyunk folyamatosan tempózni, kar-láb, kar-láb, kar-láb. Pihenni nincs lehetőség, s jelen cikk elején leírtak szerint többlet vizet tolunk magunk előtt. Előfordul ilyenkor, hogy akár 30-40 tempót is meg kell tennünk, mire egy 25 méteres medence túlsó partjára érünk. Ez nem túl hatékony, de tény, hogy fárasztó módja a vízben való előrehaladásnak, úszásnak.

Ha megtanuljuk behajtani a fejünket a vízbe, a kettes ütem hármasra szelídül: a kar-láb mellé belép a siklás fázisa is. Ekkor elnyújtózunk, pihenünk és kifújjuk a levegőt a medencében. A tempók száma 25 méteren akár 10-15 tempóra csökken. Kis matematikai szöveges feladat: mennyi plusz kartempót és lábtempót teszünk a rossz technikával 25 méteren azaz 1 hossz alatt? Hány tempót végzünk fölöslegesen akkor ha, 1000 métert úszunk? (Segítek, 1000 méter egy 25 méteres medencében, az 40 hossz. A többit Neked kell kiszámolni.)

Válassz! Továbbra is szeretnél emelt fejjel úszni?

Néhány érvet felsorakoztattam. A világot, tudom, nem váltom meg. Ha holnap bemegyek az uszodába, bizton állítom, hogy láthatok a medencében emelt fejjel úszót. De szerencsére a tanítványaim számának növekedésével számuk csökken, s talán egyszer már tudok úgy medencetérbe lépni, hogy ezzel a káros technikával már nem találkozom.

mellúszás emelt fejjel
BEJELENTKEZÉS