makka moda
Podiart
Online Klub
Közösség
Bemer terápia

hétvégi kurzusok

A nordic walking az öregek botos csoszogása – sokan így könyvelik el a nordic walkingot. Pedig ez a mozgás ennél sokkal több! Szívesen oktatom aktív fiataloknak, családoknak, baráti társaságoknak s mindig öröm számomra, mikor ők is élvezettel gyakorolják, felismerik a nordic walking FITT szépségét, előnyeit. 

A nordic walkingot a fiatalabb korosztály számára is jó szívvel ajánlom. Mivel Ti hétköznap dolgoztok, hétvégén is szervezünk nordic walking FITT kurzusokat.

Időpont:

a COVID-időszak alatt heti egy nap egyéni időpontban oktatás lehetséges, hívj, egyeztetünk!
Helyszín: Madárdomb, találkozunk az 517.u.25. szám előtt. (Bp. XVII. kerület)
Részvételi díj: 6000.-/fő

BEJELENTKEZÉS

Megközelíthető:

  • 67 autóbusszal az Örs vezér teréről

  • 202E autóbusszal a KÖKI-ről

  • 198 autóbusszal Pestszentlőrinc irányából (XVIII. kerület)

  • ingyenes parkolási lehetőség a helyszínen

nordic walking FITT

6. szabály: mosolyogj!
A többi ötöt együtt megtanuljuk

Klubház – innen indulunk:

KÉRLEK FIGYELJ A KÖVETKEZŐKRE:

  • Érkezz kb 15-20 perccel korábban!

  • Az időjárásnak megfelelően, rétegesen öltözködj, de ne túl melegen, nehogy  kimelegedj.

  • Csak egy kis hátizsák vagy övtáska legyen nálad. A válltáska akadályozza a kar munkáját. 

  • Főleg melegben nem árt ha van nálad pár korty víz, innivaló.

  • Ne hozz magaddal nordic walking botot, majd mi adunk. Ne is vásárolj botot, félő hogy rosszat veszel. A későbbiekben ebben is segíteni fogunk!

TUDNIVALÓK:

Az oktatás időtartama kb. 90 perc. Van aki leromlott fizikai állapotban érkezik hozzánk és sok neki először a 90 perc. Nem probléma, ez esetben rövidebbre vesszük a távot és az oktatás időtartamát.

Nordic walking oktatás és edzés előtt mindig bemelegítünk. A gyakorlatok célja az ízületek átmozgatása, ízületi nedv termelésének élénkítése az ízület “olajozása”. Feladatunk az izmok bemelegítése “üzemi hőmérsékletre” valamint a keringés fokozása is.

A gyakorlottabbakkal a bot segítségével erősítő feladatokat is végzünk. A csapat megszerette ezeket a néhány perces feladatokat, örömmel csináljuk.

Mivel ezen a szép fás-ligetes helyszínen oda-vissza ugyanazon az útvonalon közlekedünk, a még nem olyan jó állóképességgel rendelkezők is velünk tarthatnak, hiszen ugyanott jövünk vissza, korábban is vissza lehet fordulni. A fejlődés pedig hétről hétre lemérhető abban, hogy mikor meddig jutunk el. 🙂

A nordic walking oktatás-edzés és túra egyaránt nyújtással fejeződik be. Célja, hogy a megdolgoztatott izmokat megnyújtsuk, az ízületek mozgásterjedelmét fenntartsuk vagy fokozzuk. Rendszeres végzésével fittebbnek, mozgékonyabbnak fogod érezni magad.

A nordic walking egészségesnek és problémákkal küzdőknek, fiatalnak és idősebbnek, gyereknek és felnőttnek egyaránt remek kikapcsolódás. Tökéletes kezdő sportolónak és profik kiegészítő edzéseként egyaránt. Egy a lényeg: a helyes technika elsajátítása, mert anélkül nem éred el a várt előnyöket, s nem élvezed a természetben való aktív gyaloglást sem.

A nordic walking előnyei:

  • javíthatod testtartásod

  • csökkentheted derékfájdalmad

  • növelheted a mozgékonyságodat

  • csökkentheted a súlyodat

  • csökkenti a vércukor-szintet

  • vérnyomás-csökkentő hatású

  • legjobb mozgásforma csontritkulás esetén

  • és nagyszerű elfoglaltság!

nordic walking FITT

a nordic walking botok felvétele először nem egyszerű

nordic walking FITT
nordic walking FITT

Nordic walking FITT – fiataaloknak

Néhány évvel ezelőtt kedvenc polgármesteremnek taníthattam a nordic walking botok használatát. A nálam pár évvel fiatalabb aktív, sportos, futó férfi korábban szenior nordic walking programjaimat ismerte, s bizonyára ő is az idősekkel párosította a botokat – legyen az sztk, vagy nordic walking. 🙂 A botok használata közben csodálkozott rá, hogy milyen jó ritmusa van ennek a mozgásnak, s bizony ő sem gondolta, hogy akár a pulzusa is megemelkedhet a botos gyaloglás során. Nem beszélve az én pulzusomról, hiszen a közel két méteres férfi mérföldes lépteit a botok használata még megnyújtotta. Nem kis koncentrációt követelt, hogy lihegés nélkül követhessem őt, s még bírjam szóval is az iramot.

Miért ragadjanak nordic walking botot a fiatalok?

Azért mert az jó. 🙂 Kevés olyan mozgásforma van, melyet élvezettel lehet gyakorolni társaságban is, s közben még akár beszélgetni is lehet. A másik nagy előnye, hogy a nordic walkingot szabadtérben, jó levegőn, szép környezetben gyakorolhatjuk. Túlhajszolt életünkben az így eltöltött óra-két óra csodás rekreációs időtöltés, mely feltölt, új energiákkal lát el.

Nordic walking FITT – lendületesen

Mivel az idősek sportjának alapköve a nordic walking, sokan úgy gondolják, ez a mozgás csak nekik való. Pedig a botok feladata éppen az, hogy lendületet adjanak a mozgásnak, gyaloglásnak. A nordic walking ritmusát csak akkor érzed meg, ha lendületesen, tempósan gyalogolsz, s aktívan használod a botokat. Így mindenkinek hozzáad a mozgásához. Az idősek könnyebben, hosszabb távot képesek megtenni a botokkal, a fiatalok lendületesen, gyorsabban, sportosabban gyalogolhatnak nordic walking bottal a kézben.

Futás vagy nordic walking?

Nem minden esetben kell választani, de van amikor egy sérülés, térdprobléma a futás időleges vagy hosszútávú felfüggesztését követeli. Ilyenkor azonban még mindig választhatod a nordic walking FITT – et, nem kell teljesen elköszönni a sportolástól, a szabadban végzett mozgás örömétől.

Van aki sosem szeretett futni, annak jó szívvel ajánlom a nordic walking FITT -et. A botok aktív használatával lehetőség van akár a futókéra jellemző pulzusszámmal mozogni, ha elég lendületesen haladsz.

A nordic walking előnye, hogy a gyaloglás során a futásnál jellemző repülési szakasz annak minden hátrányával kimarad. Repülési szakasznak azt a részt nevezzük, mikor az egyik láb elrugaszkodása után a másik láb még nem fogott talajt, tehát mindkét láb a levegőben van. A talajfogás technikától, talajtípustól, cipőtől, testsúlytól illetve a gerinc és ízületek állapotától függően nem biztos, hogy puha lesz, a kemény zökkenés, érkezés nem egészséges, bizonyos állapotokban ártalmas lehet. Ha ez Nálad is fennáll, akkor inkább nordic walkingozz!

Futás ÉS nordic walking

Lehetőség van e kettő ötvözésére is, hiszen nordic walking bottal is lehet futni. Az egyik legszebb mozgás, amit valaha láttam.

Futó- ugró és gyalogló technikák nordic walking bottal

Nordic walking bottal nem csak gyalogolni lehet, hanem futó vagy szökkenő technikával is haladhatsz rövidebb – hosszabb szakaszokon. Ez a mozgás intenzitását növeli és változatosabbá is teszi azt. A futó és ugró technikáknál a repülési szakaszban a leszúrt bot toló hatása miatt hosszabban “repülünk” előre a levegőben, ezzel könnyedebbé, légiesebbé tesszük a mozgást, no és persze gyorsabban is haladunk. Sportosabbaknak, fiatalabbaknak szívesen tanítom ezeket a technikákat is, ezért az elnevezés is: nordic walking FITT

A gyalogló technikák között is többféle nordic walking technikát sajátíthatsz el, s megbeszéljük az oktatáson azt is,  hogy melyiket mikor érdemes használni, mik az előnyei. A mozgás így változatossá tehető és az intenzitása is könnyedén változtatható.

A különböző technikák variálása fejleszti a mozgáskoordinációt, mozgásérzékelést is. Természetesen ezeket mind oktatótól kell megtanulni. A helyes mozdulatok csak így sajátíthatóak el.

Nordic walking botokkal a civilizáció ártalmai ellen

Minden oktatáson elmondom, hogy a civilizált életünk sok kockázattal és kellemetlen mellékhatással jár. Nem egy ellen tehetünk élvezetesen a nordic walking gyakorlása közben:

  • mellizmok rövidülnek, hátizmok túlnyúlnak és gyengülnek az egyoldalú mozgás, munkavégzés következtében. A helyes (!) nordic walking technika végrehajtásával a mellizmokat nyújtjuk, a mellkast nyitjuk így javítva a légzésfunkciót és a szervezet oxigénnel való ellátását. Erősíjük a hátizmokat – mi több, mindezt élvezetesen csináljuk.
  • az ülő életmód miatt a csípőhajlító izmok rövidülnek, a farizom túlnyúlik és gyengül. A botok segítségével végzett hosszú lépések ez ellen tesznek.
  • a hasizmok, és a törzset ölelő core izmok szintén gyengülnek, túlnyúlnak, szerepüket nem képesek betölteni. Ezért a hasfal előre esik, a gerinc alsó szakaszára nagyobb terhelés rakódik, terhelve a gerinc kisízületeit és a porckorongokat. A jól kivitelezett nordic walking technikával a járás közben sosem használt törzsizmokat is bekapcsoljuk a mozgásban, javul a testtartás.
  • A csuklyás izmunk közismerten “stressz-izom”- ide rakódnak le mindennapos nyűgjeink, problémáink. Ennek hatására fájdalmas csomók alakulnak ki, főként az izom felső része merevedik. Ez a váll és nyak mozgását korlátozza, távoli fájdalmat, esetleg fejfájást is kiválthat. A nordic walking ezt a területet is megmozgatja, állapotát javítja.
  • Megfelelő puha talpú cipő viselésével és az aktív ellépés használatával megmozgatjuk a cipőbe szorított lábak ellustult talpi izmait is. A terepen való közlekedés (bokaciő viselése esetén) segít a láb két oldalának terhelését szabályozó izomkengyel mozgatásában. Ezzel a lábfejdeformitások megelőzéséért illetve a már meglévő deformitások romlásának fékezéséért tehetünk. (Számítógépes talpfelmérésre ITT egyeztethetsz időpontot, jó talpbetéttel a nordic walking is kényelmesebb)

Nordikozz családdal, barátokkal

A nordic walking egyedül is gyakorolható – bárhol, bármikor. De sokkal élvezetesebb társaságban, családdal, barátokkal. Hozd magaddal őket is, tanuljátok meg együtt a helyes technikát! Aztán gyalogoljatok együtt. Tapasztalataim szerint a nordic walkingot a gyerekek is élvezik, a botok használatát nem kell számukra erőltetni, előbb-utóbb úgyis kedvet kapnak. Családok jelentkezése estén a gyerekeknek nem kell fizetniük az oktatásért, gyertek velük! A zárkózott kamaszok is feloldódnak a családi sportolás hatására, könnyebben megnyílnak, jobb velük beszélgetni, mint otthon. Próbáld ki!

A nagyit se hagyd otthon!

Nordic walking során az sem probléma ha a fiatalok lendületesen vágtatnak, az idősebbek pedig kicsit lemaradva követik az ifjúságot. A sportos csapat időről időre visszafordulhat a nagyihoz, aki így szintén nem marad magára. Hány olyan sportot, mozgásformát tudsz még felsorolni, amit a 3 generáció együtt gyakorolhat? Ugye nem sokat… A lényeg az, hogy mindenki a saját ütemében, a fittségi állapotának megfelelő tempóban gyalogoljon.

Lépések, lépéskombinációk

A “vájt fülűeknek” szívesen oktatok többféle nordic walking lépést és lépéskombinációt, esetleg a futó és ugró technikákba is belekóstolhatunk. A botokkal mozgáskoordináció javító és egyensúlyérzék-fejlesztő gyakorlatokat is szoktunk végezni, a gyerekekkel különböző játékok kipróbálására is van lehetőség. Rendszeresen végzünk erősítő gyakorlatokat is, no az első oktatáson még nem ezzel szoktam riogatni… 🙂

Hegyen-völgyön nordic walking

A nordic walking botokat akkor sem hagyjuk otthon, ha olyan terepre megyünk, ahol az ösvény nem feltétlenül vízszintes. A különböző terepen használatos technikákról minden oktatáson beszélünk. Tehát igen, hegyvidéken is lehet nordic walkingozni. Én sosem hagyom otthon a botokat. A sílécet gyakran. 🙂 Túráinkról ITT olvashatsz.

Akár még vízben is…

Néhány éve vízben is kipróbáltuk a nordic walkingot, ez az aqua nordic walking. Nagy előnye, hogy nem kell A pontból B pontba eljutnunk. A víz ellenállása sokszor szerez vidám perceket. A repertoár a technikákat illetően itt sokkal szélesebb, mint a szárazföldön. Részletesen ITT olvashatsz erről a mozgásformáról.

Az élvezetes mozgásforma – egy életen át

A nordic walking life time sport, azaz egész életen át gyakorolható. Hát tegyük! Ragadjunk botot és gyakoroljuk, hiszen nordic walkingozni egyedül és társaságban, télen és nyáron, hóban és napsütésben, fiatalon vagy idősebben egyaránt JÓ!

Mielőtt azonban botot ragadnál gyere el oktatásra, BOT nélkül, hiszen annak kiválasztásában és a technika elsajátításában inkább kérd az oktató segítségét